Sidor

onsdag 19 december 2012

Glace au four



Det här är en klassisk dessert från några decennier tillbaka - Glace au four. Glace au four är glass på en sockerkaksbotten med lite bär och sedan ett marängtäcke som gräddas av i ugnen. När jag jobbade som lärare i hemkunskap fick eleverna först beskriva vad de trodde skulle hända när de körde in glassen i ugnen och sedan fick de försöka förklara varför glassen inte hade smält.

Ni som känner mig från Kommandomammans bekännelser vet att jag ofta tycker att det är en bra idé att involvera barnen i det jag gör. Jag glömmer också ofta att det sällan faktiskt är det.

För att det inte skulle bli alltför onyttigt bestämde jag mig för att utesluta sockret och istället köra med Stevia från Ica. Låt mig bara säga att jag inte borde ha gjort det heller. Det var något så innerligt obehagligt med stevian som gjorde att det blev alldeles kallt i munnen. Ungefär som om man sög på en halstablett men utan mintsmaken. Dessutom hade stevian inte blandats med sockret så det smakade mest äggvita med kalla klumpar av något isande sött i.

Det som blev över (och det var massor det...) stoppade vi in i frysen för att...eh...jag vet faktiskt inte. Det kändes som en bra idé just då.

1 kommentar:

  1. Uäk....jag menar, ni måste ha stor frys ;-))
    Annars är idén med barnen bra.

    SvaraRadera